måndag 20 juli 2015

Regler för taklast | kajak.nu

NDK/SKUK Triton och VW Lupo 3L TDI

675cm K2 och VW Lupo. Med märkning fram helt laglig i trafiken.

De flesta som paddlar vill då och då transportera sin kajak med bil på nåt vis. Men vad gäller egentligen? Ibland verkar det som om det finns lika många ”regler” som paddlare :) Och ”när jag tog körkort var det såhär så det gäller väl fortfarande” osv :) Det som är mest oklart verkar vara om taklast får sticka ut och om den i så fall ska märkas.

Lite kort kan man väl säga att:

  • Max längd på taklast är 24 meter. Så det är lugnt med alla tänkbara kajaker. (går visst att få undantag för upp till 25m)
  • Om taklasten sticker ut framför bilen ska den markeras med flagga när det är ljust och belysning när det är mörkt (”Undantag: Om delen som skjuter ut framför bilen är kortare än 1 meter och den tydligt framgår för andra trafikanter, behöver den inte märkas ut.”)
  • Om taklasten sticker ut mer än en meter bakåt ska det markeras med flagga när det är ljust och belysning när det är mörkt
  • På bredden får taklasten sticka ut maximalt 20cm på varje sida och totalbredden får inte överstiga 260cm.

Så inga konstigheter att transportera långa farkoster på bilar, husbilar med mera.

Källor: Notisum trafikförordning 1998:1276 lagtext (kapitel 3, 82 & 83), NTF & Körkort online

Sen kan det såklart vara speciella regler för färjor och sånt. Vissa färjor har förhöjda avgifter när man kommer över 2 meters höjd och andra över sex meters längd. Fast detta har ju inte med trafikreglerna att göra.

Det viktigaste är nog att hålla koll så man inte överstiger maximal tillåten taklast för bilen. Många bilar har förvånansvärt låg max taklast.

Clapotis i Thules vaggor (874) Här syns att hållarna kan sitta ovanför relingarna.

Kajak på tak

Inlägget Regler för taklast dök först upp på kajaknördar - paddling verkar kul.



via kajaknördar - paddling verkar kul

Inga kommentarer: