måndag 11 november 2013

En Valösväng i November | kajak.nu

Jämngrått och heltomt på GKF

Jämngrått och heltomt på GKF



Pia skulle upp på silverkurs i götlaborg och jag var lite Valösugen. Novembervädret såg rimligt okej ut, en del vind förvisso och en del regn men det är ju gött om man kan få nytta av sina regnkläder nån gång :)


Efter en trevlig fredagskväll med goa vänner i Gbg tog jag mig ut till GKF i duggregnet, hängde lite på GKF med kaffe och surf och inväntade lite uppehåll men det kändes avlägset så jag rafsade ner prylarna i kajaken och paddlade söderut. Ostliga vindar så jag höll mig längs med fastlandet, träffade på Peter i sin Birk vid Fiskebäck och plaskade vidare söderut. Strax efter Näset drog jag mig utåt Valö. Till en början medvind och medvågor men efterhand mer sidvind, skulle gått lite längre söderut innan jag smet utåt. Lite surbart, lite stökigt och guppigt och skojsigt här och där.


Halvgrått, tur man har färg med sig

Halvgrått, tur man har färg med sig



Landade på Valö efter kort paus på Fjordholmarna. Lite guppigt i viken vid fyren så jag kravlade vid sidan av kajaken en sväng efter att några vågor tyckte jag såg ut som ett lämpligt offer när jag skulle ur sittbrunnen :) Då kom jag på att jag kanske skulle stängt till i halsen på jackan ;)


Patric hade kommit ut lite tidigare så Lillstugan var uppvärmd, dessutom bjöd han på lite sportdyck, trevligt.


Mycket tjöt, ett litet svalkande dopp, åsså lite öpromenad innan det mörknade. Lätt att hålla värmen med ny kamin. Framåt kvällningen vred vinden mer mot väst och det började vina i stugknutarna men det gick minsann att somna en sväng ändå.


Söndagsmorgonen bjöd på fortsatt gråväder men det sprack upp efterhand. Patric kom iväg strax efter frukost och jag slöade vidare på ön, en promenix, lite vedsamlande, lite vedsågande och lite kaffe i solen. Hade egentligen tänkt komma iväg ganska tidigt eftersom prognoserna gissade på ökande motvind, men det var skönt på ön.


Brasa i nya kaminen

Brasa i nya kaminen



Patric ger sig av norrut

Patric ger sig av norrut



Fyrspaning

Fyrspaning



Det spricker upp

Det spricker upp



Väl i kajaken var det sol till att börja med och lite vita gäss på vågorna som kom från fel håll. Gick mellan Styrsö och Donsö, tog lite fikapaus på Långholmen i lä innan sista skuttet till Saltholmen. Segt som tusan, märks tydligt att man är en riktig klenis när det blåser lite på annat håll än i ryggen ;)


Gött med en Valösväng och lite sol, regn vind och paddling. Läste att många tycker november är en av de tråkigaste månaderna?! Märkligt, det är ju grymt gött ute och dessutom extra tyst och lugnt eftersom ännu fler än vanligt sitter hemma i sofforna och surar, ojar sig och längtar bort :)


Lite resultat av Pias silverpysslande under helgen

Lite resultat av Pias silverpysslande under helgen



Vy söderut

Vy söderut








via kajaknördar - paddling verkar kul

Inga kommentarer: